Forretningsbetingelser

Woplas forretningsbetingelser beskriver de vilkår, der gives i forbindelse med indgåelse af aftale(r) mellem Wopla og slutbrugeren.

Generelle oplysninger

Wopla® ApS (herefter benævnt ”Virksomheden”)

Hvidovrevej 376
2650 Hvidovre

CVR-nr.: 37 11 58 86

E-mail: hello@wopla.dk
Telefonnummer: +45 70 666 369

1. Anvendelse og baggrund

Nærværende forretningsbetingelser (“Betingelserne“) er gældende for alle kunder, som har indgået en aftale med Virksomheden, med henblik på levering af Virksomhedens tjenester, varer med mere, som bestilles via et IT-system kaldet “Wopla” (“IT-systemet“), til Virksomhedens kunder (“Kunderne“).

Betingelserne, sammen med Virksomhedens og/eller Tredjepartens tilbud, inklusive opdaterede tilbud, udgør det fuldstændige aftalegrundlag for Virksomhedens salg og levering af serviceydelser til Kunden.

Fagområder

Betingelserne gælder for alle aftaler, inklusive de specifikke bestemmelser, der er relevante for hvert fagområde. Bestemmelserne er udelukkende gældende for aftaler inden for de nævnte specialområder, som er oplistet nedenfor:

Service”: Rengøring, vinduespudsning, piccoline og andre serviceydelser.

Fødevarer”: levering af fødevarer, herunder frugtordninger.

Events”:

Frokostordninger”:

2. Tilbud/ indgåelse af aftaler

Kundens ordreafgivelse til Leverandøren, skal ikke anses som en bindende aftale imellem Kunden og Leverandøren, førend der ligger et tilbud og accept, Parterne imellem. Aftaler indgås hovedsageligt gennem almindelig korrespondance eller via IT-systemet. Betingelserne inkluderer også alle aftaler mellem Virksomhedens Partnere (“Tredjepart“) og Kunden (“Tredjepartsaftaler“).

Et tilbud er kun gældende i følgende perioder fra udstedelse:

  • Service:                   30 dage
  • Fødevarer:               30 dage
  • Events:                    30 dage
  • Øvrige:                    30 dage

Parternes endelige aftale (herefter benævnt ”Aftalen”), anses for indgået, når Leverandøren har afgivet skriftlig accept, i form af ordrebekræftelse, som fremsendes af Leverandøren, til Kunden.

Virksomheden fremsender tilbud til Kunden vedr. Service, på baggrund af de oplysninger, som Kunden har tildelt Virksomheden, via IT-systemet.

Kunden er bekendt med, at et tilbud kan justeres med op til +/-7%. Den endelige pris, som Virksomheden fastsætter over for Kunden, sker først efter Parternes fysiske gennemgang af leverancen, idet Virksomheden skal have mulighed for at gennemgå og inspicere faciliteterne.

Kunden er bekendt med, at tilbuddet ikke omfatter arbejde på helligdage og i weekender, medmindre andet er skriftligt aftalt Parterne imellem, hvorfor Kunden er bekendt med, at priser for arbejde i ovenstående perioder, faktureres med anden pris.

3. Ændringer, Tillægsydelser og Afbestilling

3.1 Ændringer og tillægsydelser

Kunden er bekendt med, at såfremt der ønskes tilkøb af ekstra ydelser, (herefter benævnt ”Tillægsydelser”), skal Kunden på standardvis, fremsende/ anmode om et nyt og opdateret tilbud på disse særskilte ydelser, hvorefter Virksomheden fremsender Tilbud, som Kunden skal acceptere, førend, der foreligger en aftale, Parterne imellem.

3.1.1. Service

Såfremt Virksomheden der under arbejdernes udførelse, bliver bekendt med uforudsete forhold (Herefter benævnt ”Forholdende”), som resulterer i, at arbejdet medfører ekstra og omfattende arbejder, end, hvad der parterne imellem er aftalt, forbeholder Virksomheden sig retten til at kræve yderligere betaling herfor, svarende til de ekstra arbejder, som er udført.

Såfremt ovenstående arbejder, medføre en stigning på +50% end den oprindelige Aftale, er Parterne berettiget til at annullere Aftalen, uden at Kunden på noget tidspunkt, er berettiget til at fremsætte erstatningskrav over for Virksomheden eller Tredjeparten.

3.2 Fortrydelsesret

Parterne kan annullere leverancer og/ eller delleverancer, under følgende vilkår/ betingelser.

3.2.1. Service

Såfremt en afbestilling sker mere end 30 kalenderdage før den af mellem Parterne aftalte opstartsdato, pålægges Kunden et afbestillingsgebyr på 10%, med tillæg af eventuelle omkostninger til materialer, som Virksomheden allerede har tilkøbt til brug for arbejderne og for de tilfælde, at Virksomheden ikke kan returnere dette.

Såfremt afbestillingen sker mindre end 30 kalenderdage før den af mellem Parterne aftalte opstartsdato, pålægges Kunden et afbestillingsgebyr på 25%, med tillæg af eventuelle omkostninger til materialer, som Virksomheden allerede har tilkøbt til brug for arbejderne og for de tilfælde, at Virksomheden ikke kan returnere dette. Gebyret, som nævnt ovenfor, beregnes på baggrund af hele aftalens beløb.

3.2.2. Fødevarer

Kundens afbestilling af én enkelt leverance af fødevare, kan ske uden yderligere omkostninger, såfremt denne foretages senest to (2) hverdage før leveringsdatoen og dette senest kl. 10:00, som skal sendes til Virksomhedens eller Tredjepartens IT-system eller pr. e-mail.

3.2.4. Events

Kunden kan foretage afbestilling af Events, og dette kan foretages uden at der pålægges yderligere omkostninger, såfremt dette sker mere end 60 kalenderdage før det planlagte event.

Såfremt Kunden afbestiller senere end 60 kalenderdage før Eventets afholdelse, men endog mere end en 15 kalenderdage før Eventets afholdelse, er Kunden dog forpligtet til at betale opkrævningen på 50% af tilbudsprisen.

Såfremt Kunden afbestillinger senere end 15 kalenderdage, men endog mere end 5 kalenderdage før afholdelse af Eventet, er Kunden forpligtet til at betale hele tilbudsprisen og Kunden er ikke berettiget til at afvise dette over for Virksomheden.

4. Virksomhedens og/eller Partnerens ydelser

Kunden er bekendt med, at Ydelserne udføres og/ eller leveres af:

  1. Virksomhedens egne medarbejdere, underentreprenører eller leverandører (herefter benævnt ”Virksomhedens Medarbejdere”); eller
  2. En Tredjepart, eller denne underentreprenører eller leverandører.
  3. Kunden er således bekendt med, at alle services og ydelser, leveres af Virksomhedens samarbejdspartnere/ Tredjeparter.

4.1. Særligt vedrørende Service:

Såfremt arbejdet forsinkes, grundet Kundens forhold – uanset forholdende -, er Virksomheden og/eller Tredjeparten, berettiget til at udskyde leveringstidspunktet tilsvarende, uden at Kunden kan gøre nogen former for misligholdelsesbeføjelser gældende.

4.2. Udførelse af arbejdet

Arbejdet udføres som udgangspunkt på Kundens adresse, som registreret i IT-Systemet og såfremt arbejdet skal udføres på anden adresse, er det ene og alene Kundens ansvar, at informere om dette tilstrækkeligt i IT-Systemet.

4.3. Suspension af Virksomhedens og/eller Tredjepartens ydelser

Såfremt Kunden ikke betaler udstedt fakturer, rettidigt og såfremt betalingen ikke er modtaget efter tredje rykker, er Virksomheden og/eller Tredjeparten berettiget til at suspendere Ydelserne og/eller arbejderne i øvrigt, uden yderligere varsel og uden at Kunden kan rette noget krav herom.

4.4. Særlige betingelser

Ud over de generelle betingelser gælder følgende specifikke vilkår:

4.4.1. Frokostordninger

4.4.1.1 Menu

Partneren uploader dagens eller ugens menu i IT-systemet, eller sender den via e-mail til Kunden.

4.4.1.2 Udvalg

Det aftalte udvalg, vil fremgå i den mellem parterne indgåede Aftale.

4.4.1.3 Antal og ændringer

Virksomheden beregner antallet af portioner og/ eller kuverter, på baggrund af de oplysninger, som Kunden har indtastet på IT-Systemet, eller som er sendt pr. mail.

Kunden kan ændre antallet, dog senest én hverdag før den aftalte levering og før kl. 12.00. Der kan justeres ubegrænset, dog skal afmelder af hele leverancer, ske senest onsdag kl. 12:00 for den kommende uge.

Kunden er bekendt med, at Kunden maximalt kan reducere antallet af kuverter/ portioner med 10%, under den gældende opsigelsesperiode.

Virksomheden og/eller Tredjeparten vil dog bestræbe sig på, at imødekomme Kundens ekstra bestillinger, som er modtaget efter deadline, uden dog at kunne garantere Kunden at imødekomme dette.

Kunden er berettiget til at sætte leverancen på pause i én (1) uge, dog maksimalt, to gange om året og denne oplysning, er Kunden forpligtet til at levere på IT-systemet eller via e-mail til Virksomheden og/eller Tredjeparten senest 3 uger i forvejen.

Såfremt Kunden ønsker mødeforplejning, skal dette bestilles senest kl. 10.00, dagen før den ønskede levering, medmindre andet er skriftligt aftalt, parterne imellem.

4.4.1.4 Levering/ forsinkelser

Såfremt der sker forsinkelser i leveringen, er Virksomheden og/eller Tredjeparten forpligtet til at orientere Kunden om dette, hurtigst muligt og uden ophold.

4.4.1.5 Håndtering af leverancen og servicen

Kunden er ansvarlig for opsætning og afrydningen af maden, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt. Derudover er Kunden forpligtet til at rengøre anvendt service og dette vil tages retur af chaufføren, ved den efterfølgende levering, hvorfor det er Kundens ansvar at pakke dette til den pågældende chauffør.

Såfremt Kunden ikke efterlever ovenstående, er Virksomheden berettiget til at opkræve ekstra gebyr, for håndteringen af rengøring af servicen.

Derudover er Kunden forpligtet til at emballere anvendt service i forsvarlig stand for at undgå skader på porcelæn, skåle og anden service. Såfremt Kunden ikke efterlever dette, er Virksomheden berettiget til at opkræve yderligere ompakningsgebyr svarende til DKK 250,00 ekskl. moms.

Hvis servicen beskadiges på Virksomhedens adresse, er Virksomheden berettiget til at fakturere Kunden svarende til indkøbsprisen med tillæg af yderligere 20%

4.4.1.6 Skift af køkken

Såfremt Kunden ønsker at skifte køkken, skal dette foretages via IT-Systemet eller e-mail, ved at skriftligt varsel herom, senest en (1) uge + syv dage i forvejen.

4.4.1.7 Levering og tilladelser

Kunden er bekendt med, at maden ikke transporteres fra køkkenet før kl. 10.00, ligesom at Virksomheden og/eller Tredjeparten driver sin virksomhed med alle de til enhver tid gældende tilladelser.

4.4.1.8 Maksimale priser

Der er fastsat en maksimal kuvertpris og leveringspris til Kunden og Virksomheden kan ikke overskride disse priser, uden skriftlig aftale, parterne imellem.

4.4.2 Events

Ved events, skal Kunden stille køkkenfaciliteter til rådighed, og såfremt dette ikke overholdes, skal det af Kunden oplyses i væsentlig tid og Kunden er bekendt med, at Virksomheden og/eller Tredjeparten er berettiget til fakturerer yderligere herfor.

Tilbuddet er inklusiv løbende opvask af glas mv., medmindre Parterne har aftalt andet skriftligt.

Virksomhedens påtager sig intet ansvar, for de skader som der måtte være forvoldt på gulve, vægge, møbler mv. som følge af spildte drinks eller lignede af Kunden. Kunden er derfor forpligtet til at skadesløsholde Virksomheden i ethvert henseende og det påhviler endvidere Kunden, at minimere risikoen herfor i øvrigt.

Skader på Virksomhedens og/eller Tredjepartens materiel (tingskader e.l.), forårsaget af Kunden og dennes gæster i øvrigt, herunder hændelige, uagtsomme eller forsætlige handlinger, skal Kunden erstatte de skader, som der måtte være forårsaget og det er Virksomheden og/eller Tredjeparten uvedkommende, hvem der har forårsaget skaden.

4.4.3. Service – Piccolo/Piccoline og lignende

Virksomheden og/eller Tredjeparten kan tilbyde Piccolo/Piccoline tjenester og disse skal opfattes som serviceydelser, hvor Virksomheden og/eller Tredjeparten udbyder en medarbejder til Kundens rådighed, for en fastsat og begrænset periode.

Såfremt Kunden, inden for en periode på op til tre (3) måneder efter aftalens udløb, vælger at fastansætte den pågældende medarbejder, som anført ovenfor, er Virksomheden og/eller Tredjeparten berettiget til et rekrutteringsgebyr, svarende til 20% af den pågældende medarbejder årlige løn, som den pågældende medarbejder blev aflønnet med hos Virksomheden og/ eller Tredjeparten.

Ovenstående rekrutteringsgebyr, skal betales i overensstemmelse med de af Virksomheden og/eller Tredjepartens til enhver tid gældende betalingsvilkår.

5. Længerevarende aftaler

Parterne er bekendt med, at en langvarig aftale, betragtes som en service- eller vikaraftale, hvor Virksomheden skal levere ydelser i minimum to sammenhængende kalenderår.

Kunden er bekendt med, at nedenstående betingelser er gældende, for sådanne langvarige aftaler:

5.1. Arbejdets genstand

De arbejder og leverancer, fremgår og er specificeret i det af Virksomhedens fremsatte tilbud, som Kunden har modtaget.

5.2. Vederlaget

Kunden er bekendt med, at Virksomhedens opkrævning af vederlag, dækker alle omkostninger, som er forbundet med det af Virksomhedens udførelse af arbejderne, herunder, men ikke begrænset til: løn, ferie- og sygefravær, ATP, arbejdsulykkesforsikring, materialer, ansvarsforsikring, ledelse, tilsyn og administration.

5.3. Opsigelse eller skift af Partner

Aftalen træder i kraft og aktivere, så snart Kunden accepterer tilbuddet fra IT-Systemet.

Såfremt Kunden ønsker at skrifte til anden frokostleverandør på IT-Systemet, kan Kunden foretage det ønskede skift, med én (1) uges løbende + én (1) uges varsel.

Kunden er berettiget til at opsige aftalen (for løbende opgaver), med tre (3) måneders varsel, indtil udgangen af en måned. Dette gælder dog ikke for Fødevarer, som kan opsiges med én (1) måneds varsel til slutningen af en måned. Kundens opsigelse, skal ske skriftligt til Virksomheden.

Parterne er bekendte med, at langvarige aftaler, kan opsiges af begge parter, med tre (3) måneders varsel, ind til månedens udgang. Opsigelse af disse aftaler, kan dog ikke ske, før en eventuel prøveperiode eller fastlagt aftaleperiode er udløbet, hvorfor den før liggende periode, er uopsigelig, medmindre der foreligger væsentlig misligholdelse.

Opsigelse skal ske skriftligt.

Såfremt Kunden anvender Virksomhedens AI CO2-modul til at beregne sin CO2-udledning, udvides opsigelsesvarslet automatisk til seks måneder ved en måneds udgang.

Derudover levere Wopla ligeledes snerydning og sæsonen gælder i perioden d. 15.10 – 14.04 begge dage inkl.

Aftaler, som omfatter snerydning kan opsiges til udløb i perioden d. 15.04 -31.08 begge dage inkl. og såfremt Kunden ikke opsiger aftalen pr. skrift, løber den fortsat, indtil sæsonen stopper. Aftalen løber derved i tolv (12) måneder ad gangen og Aftalen parterne imellem, kan alene opsiges til udløb, uden for sæsonen, henset til Virksomhedens planlægning af arbejderne.

Snerydningsfirmaet og Wopla kan opsige aftalen med et varsel på 30 dage.

Snerydningsfirmaet overtager ikke ansvaret for glatføreuheld på de områder de udfører snerydning på, hvorfor Kunden ikke kan rette nogen krav af nogen art over for hverken det pågældende firma som udfører snerydningen og ej heller over for Wopla, hvorfor disse skal skadesløsholdes.

Derudover leverer Wopla ligeledes snerydning og sæsonen gælder i perioden d. 15.10 – 14.04 begge dage inkl.

5.5. Administrationsgebyr

For ethvert succesfuldt transaktion, er Kunden bekendt med, at Kunden opkræves et servicegebyr på 1,59% til Virksomheden, af det samlede fakturerede beløb.

Yderligere oplysninger herom, kan findes her.

6. Priser og betalingsbetingelser

Kunden er bekendt med, at Virksomhedens priser for produkterne og tjenesterne i øvrigt, er som angivet i tilbuddet.

Hvis prisen ikke er aftalt, vil Kunden blive afregnet efter de sædvanlige takster, som fastsættes med hensyn til tidsforbrug mv. (regningsarbejde).

Kunden er bekendt med, at alle priser er angivet i danske kroner, eksklusive moms, medmindre andet er angivet i Aftalen eller Tilbuddet.

Kørsel i Virksomhedens underleverandørens og/eller tredjepartens medarbejderes egne biler, som ikke er angivet i Tilbuddet i forbindelse med udførelsen af serviceydelser blive refunderet/opkrævet af kunden til de af staten fastsatte takster.

Uden et tilbud vil parkeringsomkostninger blive refunderet én til én.

Hvis der ikke er aftalt specifikke betalingsbetingelser, er Kunden bekendt med, at betalingen skal ske senest, 8 kalenderdage efter fakturaens udstedelsesdato (“Forfaldsdatoen”). For langvarige aftaler vil ydelserne blive opgjort og faktureret månedligt.

Fakturaer sendes pr. e-mail, medmindre andet af aftalt, hvorfor den af Kunden oplyste e-mailadresse anvendes og det er således Kundens til enhver værende ansvar, at Virksomheden er oplyst om den korrekte mailadresse. Virksomheden har mulighed for at tilbyde fakturering via EAN-faktura, ligesom at Virksomheden kan anvende Leverandørservice.

Såfremt Kunden ikke betaler i overensstemmelse med ovenstående, pålægges Kunden ved forsinket betaling, renter svarende til 2,5% pr. påbegyndt måned fra Forfaldsdatoen, medmindre andet er angivet i Aftalen eller på den udstedte faktura.

For rykkerskrivelser pålægges et gebyr på DKK 100,00 pr. rykker, dog højst DKK 300,00.

Ved manglende betaling efter tre (3) rykkere, vil kravet blive sendt til inkasso uden yderligere varsel.

Ved Kundens manglende betaling – eller ved mistanke om manglende betalingsevne efter Virksomhedens skøn – har Virksomheden ret til at suspendere kundens profil på IT-systemet og kan kræve et depositum for at fortsætte arbejdet.

7. Registrering og øvrige forpligtelser for Kunden

Kunden er forpligtet til, at lade sig registrere på Virksomhedens IT-System, ligesom at Kunden ved registreringen bekræfter, at vedkommende ikke er forbruger, men agerer i erhvervsmæssig øjemed.

Det er Kundens til enhver værende ansvar at informere Virksomheden, om ændringer i kontaktinformationer, herunder, men ikke begrænset til: e-mailadresse, telefonnummer mv.

Kunden er forpligtet til at give Virksomheden adgang til nødvendige personale, adgangskort, informationer, arealer og områder, som er nødvendige for, at Virksomheden kan udføre/ levere de aftalte ydelser.

8. Reklamation, fejl og mangler

Kunden opfordres til, ligesom det er Kundens ansvar, at informere Virksomhedens om eventuelle fejl og mangler ved det leverede produkt eller ydelser i øvrigt og dette skal ske hurtigst muligt og uden ophold, ligesom at Kunden opfordres til at fremlægge behørig dokumentation for reklamationen.

Såfremt Kunden ikke overholder ovenstående, kan manglen/ reklamationen ikke gøres gældende.

Kunden er bekendt med, at Virksomheden og/ eller tredjeparten har afhjælpningsret, hvorfor Kunden ikke er berettiget til at afvise dette.

9. Ansvarsbegrænsning

Virksomheden og/ eller Tredjeparten hæfter ikke, uanset på hvilket grundlag som Kunden måtte rejse et krav på og dette uanset graden af uagtsomhed, herunder for følgeskader eller indirekte tab, herunder men ikke begrænset til: driftstab, tidstab, avancetab, tab af goodwill, eller anden form for økonomisk tab, som Kunden måtte blive påført.

Kunden kan alene ophæve Aftalen jf. punkt 4.1, men Kunden har ikke andre rettigheder til at påstå misligholdelse. Såfremt Kunden og Tredjeparten indgår aftaler hinanden, uden Virksomheden, kan Virksomheden på ingen måde holdes ansvarlig af nogen art.

10. Rettigheder

De rettigheder, som er tilknyttet IT-Systemet, eller som i øvrigt stammer fra Virksomheden og/ eller Tredjeparten tilhører som udgangspunkt Virksomheden og/ eller Tredjeparten, medmindre parterne har skriftligt aftalt andet, hvorfor ingen part er berettiget til at overdrage eller på anden måde, videregive oplysninger til tredjemand, uden skriftligt samtykke fra Virksomheden.

11. Reklame og offentliggørelse

Virksomheden er som følge af Parternes aftale, berettiget til at anvende Kunden som reference, hvorfor Virksomheden er berettiget til at offentliggøre Kunden, som led i markedsføringsaktiviteter, hvilket Kunden acceptere efter nærværende Betingelser.

12. Force Majeure

Ingen af parterne er berettiget til at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende i tilfælde af manglende opfyldelse af en forpligtelse, såfremt det skyldes force majeure begivenheder.

Force majeure foreligger, hvis en part er forhindret i at opfylde Aftalen som følge af: pandemier, omfattende virus, krig, borgerkrig, terror, brand, afbrydelse af almindelig samfundsfærdsel, oprør, offentlige restriktioner, import- eller eksportforbud, naturkatastrofer, arbejdskonflikter eller lignende, som ikke kunne eller burde have været forudset af parterne for tidspunktet for indgåelsen af Aftalen. Såfremt force majeure varer i mere end 14 dage, er Kunden og Virksomheden berettiget til at annullere Aftalen, uden at parterne er berettiget til at rejse noget krav af nogen art over for den anden part.

13. GDPR

Der henvises til Leverandørens persondatapolitik, som kan læses her: https://wopla.dk/konceptet/privatlivspolitk/

14. Lovvalg og værneting

Enhver problemstilling, der måtte være mellem parterne, som ikke kan løses i mindelighed og som måtte udspringe heraf, er underlagt dansk ret og skal indbringes for de danske domstole, med Københavns Byret, som værneting i første instans.

15. Ændringer

Virksomheden forbeholder sig retten til, at der til enhver tid og uden varsel kan foretages ændringer i Betingelserne. Ved Kundens fortsatte brug af hos Virksomheden, er at betragte som en accept af de ændrede Betingelser.

Betingelsernes seneste tidspunkt for opdatering, fremgår på Virksomhedens hjemmeside.

Opdateret: 01-10-2024